Leverans- och garantivillkor

Dessa anvisningar gäller för Temal Oy:s (nedan Temal) produktleveranser från och med 1.2.2020 för att säkerställa hög kvalitet och leveranstid.

Leveransinnehåll och produktpolicy

Temal publicerar årligen en katalog som presenterar det aktuella sortimentet. Vi förbehåller oss rätten till ändringar på grund av kontinuerlig produktutveckling och förändringar i materialtillgång. Det gällande sortimentet finns på Temals hemsida www.temal.se.

Produktbeställning

Sortimentets produkter kan beställas via våra återförsäljare och vår egen butik (Kylpyhuonekeskus). Kunden får en orderbekräftelse med specificerad leveranstid från sin återförsäljare. Orderbekräftelsen bör kontrolleras och eventuella anmärkningar göras omedelbart.

Leveransvillkor

Våra produkter packas på våra fabriker för att tåla transport och levereras av vår avtalade transportör till den adress som återförsäljaren angett.

Leveranstid

Leveranstiden för produkter i det aktuella sortimentet bekräftas per order. Från vår fabrik är leveranstiden för produkter i prisklass 1 och 2 i genomsnitt 10–14 arbetsdagar och för prisklass 3 produkter 18–21 arbetsdagar från orderbekräftelse. Observera att transporten tar ytterligare 1–2 vardagar utöver produktionstiden.

Leveranstiden för specialbeställningar och projekt fastställs per order.

Byte och retur

Våra produkter tillverkas på beställning. Vid byte eller retur, vänligen kontakta inköpsstället. Specialbeställningar, såsom måttanpassade eller NCS-färgade möbler, omfattas inte av bytes- eller returrätt.

Produktgaranti

Temals produkter tillverkas av högkvalitativa material med yrkesskicklighet på vår fabrik i Nakkila. Emaljhandfaten tillverkas på vårt dotterbolags fabrik i Järvenpää. Inhemskt arbete och förstklassiga material möjliggör att vi kan erbjuda en längre produktgaranti än de obligatoriska två åren.

Temal garanterar kvaliteten på sina möbler och handfat avseende tillverknings- och materialfel i tio (10) år från leveransdatum.

10-års materialgarantin omfattar stommar, lådor, lådfronter, möbeldörrar och emaljhandfat. Produktgarantin förutsätter att Temals installations- och skötselanvisningar har följts. Defekta produkter får inte installeras. En installerad produkt anses vara godkänd.

Observera att möblerna ska skyddas med duschvägg; dessutom ska stänk och rinnande vatten torkas av från ytorna. Skador som uppstår på grund av försummelse ersätts inte. Installations- och skötselanvisningar finns både i produktförpackningen och på Temals hemsida www.temal.se. Garantin täcker inte normalt slitage eller felaktig användning. För övriga Temal-möbeldelar är garantin två (2) år. För produkter som inte tillverkats av Temal gäller respektive tillverkares garanti (t.ex. elektriska komponenter såsom transformatorer och belysning).

Vid garanti- och reklamationsärenden, vänligen kontakta i första hand din återförsäljare. För att hantera reklamationen smidigt rekommenderar vi att spara kvittot och fotografera relevanta detaljer.

Vid garanti- och reklamationsärenden inspekterar Temal produkten och avgör om felet omfattas av garantin. Om produkten godkänns för garantiåtgärd, repareras eller ersätts produkten eller dess skadade del med samma eller motsvarande produkt. Eventuella installationskostnader ersätts enligt lagstiftningen. Vi debiterar installationskostnader baserat på faktiska kostnader om det visar sig att reklamationen inte beror på produktfel eller inte omfattas av vår garanti.